تداوم سرکوب انجمن‌های دانشجویی و استادان در فصل تعطیلی دانشگاه‌ها

نماینده خامنه‌ای در دانشگاه‌ها: اگر دشمن نتواند در سالگرد اغتشاشات کاری کند، به‌طور کامل شکست می‌خورد

مهدی مطیع و محمد سلطانی، از استادان باسابقه و دانشیار گروه الهیات دانشگاه اصفهان، توسط ریاست دانشگاه تعلیق شدند - دانشجویان متحد

در ادامه سرکوب دانشگاه در دوران تعطیلی دانشگاه‌ها، گزارش‌ها از تعلیق دو استاد دانشگاه اصفهان حکایت دارد. شوراهای صنفی دانشجویان در خبری اعلام کرد که ریاست دانشگاه اصفهان دو استاد با سابقه و دانشیار گروه الهیات، مهدی مطیع و محمد سلطانی،‌ را تعلیق کرده است. بر اساس این گزارش،‌ حقوق این استادان نیز قطع شده است.

اتهام این دو استاد قرآن و‌ نهج‌البلاغه، «ضدیت با نظام و اسلام» عنوان شده و مصداق آن، مطالب بیان‌شده در کلاس‌ها ‌است. این دو استاد درحالی تعلیق شده‌‌اند که هیچ حکم قضایی یا انتظامی برای آنان صادر نشده‌ و حتی هنوز به اتهام‌هایشان رسیدگی نیز نشده است. دانشگاه نیز در این میان تنها به ابلاغ اتهام‌ها بسنده کرده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در واکنش به این اتفاق نوشته است: «با وجود آیین‌نامه‌های نادیدنی و فراقانونی که به برخی افراد اختیارات گسترده‌ای در دانشگاه‌ها می‌دهد، تعلیق استادان برجسته تنها بر اساس گمانه‌زنی‌ها، دور از انتظار نیست. در کنار تعلیق دانشجویان در کمیته‌های انضباطی، تعلیق استادان نیز ادامه دارد. نتیجه این روند، تهی‌شدن دانشگاه از هرنوع اندیشه و تضارب آرا است. جایی که تنها دانشجویان و استادان خاص گزینش‌شده و آرام و بی‌دغدغه حضور خواهند داشت.»

از سوی دیگر،‌ دانشجویان متحد نیز از تداوم فشارها بر انجمن‌های دانشجویی در فصل تعطیلی دانشگاه خبر داد. بر اساس این گزارش،‌ روز سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲، علیرضا قنبری، معاون مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، طی تماسی با عضو انجمن آزاداندیش ادعاهای «غیر‌شفافی» را علیه انجمن مطرح کرده است. اتهام‌هایی که نشان از خواست دانشگاه برای تعلیق این انجمن است. ازجمله این موارد، برگزار نشدن انتخابات دانشکده‌ها در انجمن و فعالیت نکردن انجمن در ماه‌های گذشته است که او با طرح این موارد، نگرانی خود از احتمال تعلیق انجمن را مطرح کرد.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته انجمن آزاداندیش بارها درخواست برگزاری انتخابات دانشکده‌ها را برای معاونت ارسال کرده، اما دانشگاه تاکنون مجوز برگزاری انتخابات را صادر نکرده است. بااین‌حال، معاون مدیر فرهنگی دانشگاه علامه منکر دریافت نامه برگزاری انتخابات در این دانشگاه شده است. از سوی دیگر، دانشجویان متحد اعلام کرد که نامه‌های انجمن در سامانه نگارستان، سامانه طراحی شده برای مکاتبات انجمن با معاونت، بارگذاری شده است و تمام آن‌ها در کارتابل سامانه تحت عنوان «مشاهده شده» ثبت شده‌اند.

از سوی دیگر، روزهای گذشته خبر تعلیق پنج ماهه انجمن رویش دانشجویان دانشگاه علم و صنعت منتشر شد. به گزارش دانشجویان متحد، با شکایت رئیس حراست و یکی از اعضای هیئت نظارت دانشگاه علم و صنعت مبنی بر ایراد تهمت، افترا، اهانت و نشر اکاذیب در انجمن رویش دانشجویان در بیانیه اخیرش که «در اعتراض به فضای سرکوب و ارعاب ایجادشده در دانشگاه» صادر شده بود؛ هیئت نظارت این دانشگاه وقوع تخلف در قالب ایراد تهمت، افترا و اهانت را محرز دانسته است و این تشکل دانشجویی را از هرگونه فعالیت در بستر حقیقی و مجازی به مدت پنج ماه (از ۲۵ تیر تا ۲۵ آذر) منع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن رویش دانشگاه علم و صنعت در واکنش به این حکم در اطلاعیه‌ای نوشت: «با همه این‌ها همچنان شانه‌به‌شانه در کنار همکلاسی‌هایمان خواهیم ماند و به‌عنوان دانشجویانی که عضو یک تشکل سیاسی هستند در هر زمانی صدای دانشجویان خواهیم بود. ما با صدای رسا می‌گوییم که به وسوسه ناامیدی و بی‌تفاوتی تن نمی‌دهیم و در تاریک‌ترین روزها هم به رویش آزادی و فریاد آزادی‌خواهی امیدواریم و مانند همیشه، برای نابودی دروغ و تاریکی و بیدادگری، صریح و بی‌پروا هستیم.»

پیش‌ازاین، دبیر سابق انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل نیز از بدعتی جدید در برخورد با انجمن‌ها خبر داده بود. محمد عرب در گفت‌وگو با امتداد اعلام کرد که لغو مجوز انجمن‌ها در دانشگاه نوشیروانی بابل با ابلاغ شفاهی صورت می‌گیرد. او خبر داد که در طی ماه‌های گذشته فعالان دانشجویی در بابل با اتفاقات عجیب بسیاری روبرو شدند؛ ازجمله دو بار بازداشت دبیر انجمن و بازداشت نایب دبیر و تعدادی از اعضای انجمن، فشار برای تعطیلی کانال تلگرامی انجمن و نهایتا بستن کامل آن و همچنین شکستن شیشه تابلوی اعلانات انجمن در دانشکده برق به دست جمعیت حاضر در نماز جمعه و پاره شدن محتوای موجود در آن، بخشی از مشکلاتی بوده است که این انجمن در طی ماه‌های اخیر با آن روبرو بوده است.

محمد عرب پس از اعلام لغو مجوز انجمن، از اعتراض انجمن به وزارت علوم در مورد چنین تصمیمی خبر داد و در گفت‌وگو با امتداد گفت: «این هفته، نامه اعتراضمان به وزارت علوم را ارسال می‌کنیم. وزارت هم دو ماه برای رسیدگی به این اعتراض و اعلام نظر فرصت دارد. باید دید وزارت علوم تصمیم دانشگاه را تایید یا رد می‌کند.»

البته دبیر سابق این انجمن معتقد است که احتمالا مسئولان دانشگاه از حمایت وزارت علوم اطمینان دارند و می‌گوید: «با توجه به اینکه هر اعتراضی که ما می‌کردیم، معاون فرهنگی می‌گفت بروید به وزارت بگویید، بعید است که آن‌ها بخواهند حامی دانشجو یا تشکل دانشجویی مانند انجمن ما باشند.»

درحالی‌که سرکوب دانشگاه در دوران تعطیلی آن نیز ادامه دارد، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در سخنرانی خود به خط ‌ونشان کشیدن برای دانشجویان ادامه می‌دهد. مصطفی رستمی در یکی از سخنرانی‌هایش در روز شنبه اعلام کرد که «دشمن» منصرف نشده است و اگر نتوانند در «سالگرد اغتشاشات» کاری کنند، به‌طور کامل شکست می‌خورند. او مدعی شد که «دشمن» اعلام کرده که دانشگاه اولین جایی است که باید «اغتشاشات جدید» در آن راه‌اندازی شود.

مصطفی رستمی آموزش مجازی را یکی از عوامل برنامه‌ریزی برای اعتراضات دانسته و معتقد است که اگر دو سال سیستم آموزشی و تربیتی را تعطیل می‌کردند، به‌اندازه آموزش مجازی دوران کرونا ضرر نمی‌دیدند.

او با اشاره به اینکه رفتار نسل جدید دانشجویان بعد از کرونا با دوران قبل از کرونا بسیار متفاوت بود، می‌گوید: «طراحی‌های زیادی برای حوادث سال گذشته اتفاق افتاده بود و این حجم از هماهنگی بین دشمنان خارجی و داخلی بی‌سابقه بود، ولی آنچه را که روی آن حساب نمی‌کردند باطل‌السحر نقشه‌هایشان شد.»